روز معلم روز مسئولیت است نه روز گل و شیرینی!


روز معلم روز مسئولیت است نه روز گل و شیرینی!

به این می‌اندیشیدم که چرا روز معلم را به من معلم تبریک می‌گویند. روزی که در آن یک استاد دانشگاه به دست گروهی کشته شد که به جزم‌اندیشی و تعصب مشهور بود، گروه فرقان!

دلم می‌خواهد در این روز به جای آنکه به من معلم تبریک بگویند از من سوال کنند آیا به عنوان یک معلم وظیفه تعلیم جامعه را انجام می‌دهم و یا اینکه معلمی فقط یک عنوان شغلی برای من است. دلم می‌خواهد به جای تبریک گفتن بیایند و به من مسئولیت‌ام را گوشزد کنند که آگاهی بخشی و تعلیم علم نه چیزیست که به چهاردیواری کلاس محدود شود. دلم می‌خواهد بیایند و گر‌ه‌های جهل جامعه را نشانم دهند و از من بپرسند برای باز کردنشان چه می‌کنم!

می‌دانید چرا اینها را دلم می‌خواهد؟!

✅ چون اتفاقا همو که کشته شد تا امروز به نام من معلم نامگذاری شود، یک معلم روشنگر بود. او کشته شد نه به این دلیل که معلم بود و استاد دانشگاه! او معلم بود و از قضا اسلام شناس هم بود و با اینحال با علم به گره‌های جهل در جامعه اسلامی‌اش، انگشت بر آنها نهاده و می‌کوشید تا آنها را به سرپنجه علمش بگشاید.

اگر آن متعصبان فرقانی او را نکشته بودند شاید می‌ماند و با نفوذی که در میان روحانیون حکومت داشت، نمی‌گذاشت قانون حجاب اجباری تصویب شود. اگر آن معلم روشن‌ضمير زنده می‌ماند شاید به هم‌کسوت‌های خود راه مدارا با جهان را می‌آموخت و آزادی‌های فردی و اجتماعی را گوشزدشان می‌کرد.

❇️مطهری استاد دانشگاه نمونه‌ای بود که با تسلط بر مبانی اسلام، سهله و سمحه تعلیم می‌داد، نه به دانشجویانش که به جامعه‌ای که آن روزها اسلام را راه نجات خویش می‌دانست. او را دشمنان جامعه سالم زود شناختند و از پایش افکندند.

پس این روز را به من معلم تبریک مگویید که نمی‌خواهم در روز عزای چنین معلمی گل و شیرینی دریافت کنم و شاد باشم.

✅اگر در این روز به سراغ من آمدید

با انذار بیایید و یادآوری‌ام کنید که یک معلم باید روشنگر باشد نه در ابعاد یک مدرسه و یک دانشگاه که به وسعت همه جامعه.

روز معلم بر آن دسته از همکارانم که چنین‌اند گرامی باد.🌹

.

🔰معلم از نگاه نظام؛ مرده‌ی متحرک!

💎
بازداشت دسته‌جمعی معلمان و کنشگران کارگری‼️ تاکی؟!!!

🔰معلم از نگاه نظام؛ مرده‌ی متحرک!

🔺اینکه در لفاظی‌های ایدیولوژیک معلمی را شغل انبیا بنامند یا در ستایش او شعر و غزل بخوانند، به معنای منزلت راستین فرهنگی و اجتماعی معلم نیست، بل نقاب و سرپوش نهادن بر ستم سختی است که بر معلمان می‌رود و می‌کنند.

🔺معلم در این گفتمان هیچ نیست مگر مبلغ ایدئولوژی رسمی. قوانین جذب معلمان، برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان، آداب و آیین‌های جاری و ساری در مدارس و انتظارات حکومت از معلمان، بدون هیچ پوشش و پنهان‌کاری، جایی برای فردیت، خودمختاری و استقلال فکری معلمان نگذاشته است. معلم، در این سیستم، هیچ نیست مگر مطیع و مقلد و مروج سر به زیر ایدیولوژی حاکم. برده ای که بابت مزدی اندک محکوم به بیگاری است.

🔺قصه تلخ فرودستی و فرودست سازی معلمان، ظلم بر جامعه است. معلم در جامعه امروزی، پرورش‌دهنده میلیون‌ها دانش‌آموز است. فرودست‌سازی معلم، فرودست‌سازی ملت است. تحقیر معلم، تحقیر ایرانی و منسوخ کردن حرمت و آبروی انسان ایرانی است.

🔺هر سال بدتر از پارسال می‌شود. هر سال می‌گوییم و می‌گویند با هیاهو و تبلیغات، منزلت معلم محقق نمی‌شود. نه گوشی می‌شنود نه تحولی و نه بهره‌ای نصیب معلمان می‌گردد. تا اوضاع چنین آشفته است شایسته است این هفته را تسلیت بگویبم نه تبریک؛ چرا که با تراژدی مرگ معلم و معلمی مواجه‌ایم.


✍️ نعمت‌الله فاضلی


.

قلعه الموت حسن صباح

قزوین
الموت ، بازهم در باره ی دژ معروف گازرخان (قلعه حسن صباح خداوند !   الموت)
رهبر فرقه اسماعیلیان...

🏰قلعه الموت در منطقه‌ الموت قزوین قرار دارد و برای دیدن آن باید از جاده‌ باریک کوهستانی پر پیچ و خمی بگذرید. پای قلعه که برسید، صف طولانی پلکانی سنگی را مقابلتان می‌بینید، اما منظره‌ حیرت‌انگیزی که در بالای دژ می‌بینید، به خستگی و زحمت بالا رفتن از پله‌ها می‌ارزد. ضمن اینکه با جاذبه‌ای طرفید که از دوره اسماعیلیان به جای مانده.

دژ الموت در فاصله‌ ۴ساعته از تهران و ۲ساعت و نیمه از قزوین قرار دارد. در شمال غربی قزوین و در روستای گازرخان بقایای قلعه‌ تاریخی الموت را پیدا می‌کنید که با وجود گذشت سالیان بر فراز کوه خودنمایی می‌کند.

یک نکته‌ جالب در مورد این قلعه  این است که تنها یک راه ورودی دارد که در گوشه‌ شمال شرقی‌اش دیده می‌‌شود. در دامنه‌ جنوبی کوه، خندق وسیعی کنده شده تا راه نفوذ به قلعه بسته شود. در دامنه‌های دیگر هم خندق کنده‌اند تا امکان رفت و آمد از بین برود. دورتادور این دژ تاریخی، پرتگاه‌ است. درواقع انتخاب مکان قلعه و نوع ساخت آن به‌ترتیبی بوده که تسخیرناپذیر بماند.

دژی که می‌بینید و خرابه ای بیشتر از آن باقی نمانده، تاریخ پرفراز و نشیبی را از سر گذرانده تا به زمان ما رسیده است، دژی که به نام حسن صباح، رهبر فرقه‌ اسماعیلیه به قلعه حسن هم معروف است. حسن صباح این قلعه را مرکز فعالیت‌های نظامی خود قرار داده بود تا عقاید اسماعیلیه را تبلیغ و ترویج کند. مغولان قلعه را به آتش کشیدند، به طوری که جز ویرانه‌ای از آن باقی نماند. در دوره‌ صفوی به‌عنوان زندان از آن استفاده می‌شد؛ و اکنون بقایایش همچنان در الموت پابرجاست.این دژ ۲۱۶۳ متر از سطح دریا ارتفاع است. فراموش نکنید تعداد پلکان‌های این جاذبه بسیار زیاد است. آب و خوراکی کافی همراه داشته باشید. در اطراف قلعه که این روزها دورش را دربست کشیده اند، زنان محلی خوراکی و چیزهایی مثل زرشک و آلو جنگلی میفروشند و یک دستشویی هم آنجا هست.

حسن صباح، موسس مذهب اسماعیلیه نزاری و بنیانگذار دولت اسماعیلیان بود. او در شهر قم و خانواده‌ای شیعه به دنیا آمد. بعد به ری مهاجرت کرد. در آن‌جا با مذهب اسماعیلی آشنا شد و بعد از  سفر به شهرهای مختلف و دعوت مردم به آیین اسماعیلیه، درنهایت به الموت رفت تا پناهگاهی برای خودش و پیروانش داشته باشد.

او سال‌ها با مردان سلجوقی مبارزه کرد. حسن صباح مدیری منظم و مرد بسیار سختگیری بود، به ترتیبی که دو پسر خودش را به جرم نافرمانی به‌قتل رساند. او گروهی از افراد جان بر کف را تربیت کرده بود که به فداییان و حشاشین مشهور بودند. این شبکه مخوف، شخصیت‌های سیاسی و مذهبی را ترور می‌کردند.

حسن صباح بعد از ۳۵ سال زندگی در دژ الموت، در اثر بیماری درگذشت. او را نزدیک قلعه‌ دفن کردند. سال‌ها بعد مغولان مقبره او را که به زیارتگاه تبدیل شده بود، ویران کردند

حقایق قلعه الموت، آشیانه عقاب ایران

 

قلعه الموت از مکان‌های دیدنی و تاریخی ایران شهور به آشیانه عقاب و قلعه حسن حقایق جالبی در دل خود نهفته دارد که خواندنی و قابل توجه است.

دژ، یا قلعه در اصطلاح تاریخی، یک ساختمان مستحکم محسوب می‌شد که در طول سده‌های میانی توسط نجیب‌زادگان در اروپا و خاورمیانه ساخته می‌شد. در ایران اما سابقه ساخت قلعه و ارگ‌های شاهی و حکومتی به پیش از اسلام می‌رسد. قلعه‌ها از مهم‌ترین آثار تاریخی و معماری ایران به‌شمار می‌روند. در ایران قلعه‌ها با کارکردهای مختلف ساخته می‌شدند. برخی کارکرد نظامی داشته و برخی دیگر به‌عنوان محل اسکان والی یک شهر یا ایالت محسوب می‌شدند تعدادی دیگر از این قلعه‌ها نیز، مکان‌هایی برای اداره شهر بودند.

قلعه الموت

عکس از سایت مشرق نیوز

جایگاه و موقعیتی که قلعه در آن بنا می‌شود، می‌تواند نشانی بر کارکرد آن باشد. قلعه‌های خارج از شهر و روستا که موقعیت کوهستانی دارند، کارکردهای نظامی و دفاعی داشته و برای مقابله با دشمن، به قصد دفاع از مردم ساخته شده‌اند. قلعه الموت نیز که مقر حسن صباح در قزوین بود بر فراز یک صخره بلند ساخته شده و کارکرد نظامی داشت. برخی فکر می‌کنند دژ الموت فقط یک زندان بوده است، در صورتی که چنین نیست و در گذشته افرادی در این دژ زندگی می‌کردند. با این مقدمه به سراغ حقایق قلعه الموت می‌رویم.

۱-قلعه یا دژ الموت یکی از مهم‌ترین قلاع تاریخی ایران بوده است که نقش موثری در تاریخ عصر خود ایفا کرده است.

۲-قلعه الموت مقر حسن صباح در منطقه الموت قزوین و در شمال شرق روستای گازرخان قرار دارد.

۳-موقعیت قلعه الموت بر فراز یک صخره به بلندای ۲۱۶۳ متر از سطح دریا قرار گرفته است.

الموت

عکس از: مهدی صالحی

۴-بلندی صخره‌ای که قلعه الموت بر روی آن قرار گرفته از زمین‌های پیرامون خود ۲۰۰متر و گستره دژ در حدود ۲۰۰۰۰ متر مربع است.

۵-موقعیت قلعه الموت به صورتی است که اطراف دژ را از هر چهار سو پرتگاه در بر گرفته و تنها راه ورود به قلعه در انتهای ضلع شمال شرقی آن است.

قلعه الموت

عکس از محمد الموتی

۶-در اطراف قلعه الموت، صخره‌های قرمز رنگی وجود دارند که منظره اطراف قلعه را دیدنی و جالب توجه کرده‌اند.

۷-دژ الموت پایگاه اصلی و مرکزی حسن صباح بنیادگذار حکومت نزاریه اسماعیلیان و رهبران آنها بود.

۸-امروزه بخشی از دژ الموت از بین رفته است. بازمانده‌های قلعه الموت در تاریخ ۱۲بهمن ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۲۵۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.

 

قلعه الموت

عکس از: امین رحمانی (ایرنا)

۹-قلعه الموت از ترکیب دو واژه اله و اموت تشکیل شده است. ابن اثیر این کلمه را مخفف اله و موت به معنی تعلیم عقاب می‌داند. جوینی و مستوفی آن را به معنی آشیانه عقاب دانسته‌اند. برخی اموت را همان آموخت در زبان مردم گیل و دیلم می‌دانند و الموت را عقاب آموخت هم معنی می‌کنند.

 

قلعه الموت

عکس از: امین رحمانی (ایرنا)

۱۰-قلعه الموت به قلعه حسن نیز شهرت دارد.

۱۱-حسن صباح مروج مذهب اسماعیلیله در دوره سلجوقی بود که پس از رانده شدن از دربار ملکشاه سلجوقی برای فراگیری اصول مذهب اسماعیلیه نزد فاطمیان مصر رفت و به داعی کبیر لقب گرفت.

۱۲-حسن صباح پس از بازگشت به ایران قلعه الموت را به عنوان پایگاه عملیات و فعالیت خود انتخاب کرد.

قلعه الموت

عکس از سایت همگردی

۱۳-حسن صباح به مدت ۳۵سال در قلعه الموت اقامت داشت و پیروان خود را رهبری می‌کرد.

۱۴-حمدالله مستوفی در کتاب نزهه‌القلوب، سال بنای قلعه الموت را در سال ۲۴۶ هجری قمری و هم‌زمان با خلافت متوکل عباسی ذکر کرده است.

۱۵-حمدالله مستوفی سازنده قلعه الموت را «داعی الی الحق حسن بن زید» دانسته است.

۱۶-قلعه الموت در شوال ۶۵۴هجری قمری به دستور هلاکوخان مغول به آتش کشیده شد و ویران شد. با تصرف قلعه و به آتش کشیده شدن کتابخانه نفیس آن، قلعه از رونق افتاد و پس از آن به عنوان تبعیدگاه و زندان مورد استفاده قرار گرفت.

۱۷-حسن صباح در سال ۴۸۳ هجری قمری قلعه الموت را تصرف کرد و بهای آن را که معادل ۱۰۰۰یا ۳۰۰۰دینار طلا بود به حاکم آن پرداخت. اکنون این دژ به نام وی قلعه حسن صباح نامیده می‌شود.

۱۸-دژ الموت یک قلعه نظامی-امنیتی محسوب می‌شود که مقری برای فعالیت اسماعیلیه به رهبری حسن صباح در نظر گرفته شده بود .

قلعه الموت

عکس از سایت دانشنامه تی تیل

۱۹-قلعه الموت از سال ۹۳۰ هجری قمری و ابتدای حکومت شاه تهماسب صفوی تا سال ۱۰۰۶هجری قمری کالبدی سالم داشت.

۲۰-قلعه دو بخش شرقی و غربی دارد که قسمت غربی آن که ارتفاع بیشتری دارد به جورقلا و پیقلا نامیده معروف است.

۲۱-در داخل صخره، اتاقی کنده شده است که در گذشته محلی برای نگهبانی قلعه بوده است.

۲۲-جالب است بدانید درون یکی از اتاق‌های قلعه، چاله آبی قرار دارد که اگر آب آن را تخلیه کنند دوباره پر می‌شود. به احتمال بسیار این چاله با حوض جنوبی قلعه در ارتباط بوده‌اند.

۲۳-در قسمت جنوب غرب قلعه درخت تاکی کاشته شده که قدمت بسیار زیادی دارد و در حال حاضر سبز و شاداب است.

۲۴-در شرق قلعه، پاسداران قلعه و خانواده‌های آنها سکونت داشتند.

۲۵-بین دو قسمت قلعه، یعنی قلعه بالا و پایین، میدان‌گاهی است که گرداگرد آن، دیواری ساخته شده که محوطه قلعه را به دو قسمت تقسیم کرده است.

قلعه الموت

عکس از دهقانی‌زاده

۲۶-از برج‌های قلعه، سه برج گوشه‌های شمالی، جنوبی و شرقی هم چنان برپای هستند و برج گوشه شرقی آن سالم‌تر است.

۲۷-قلعه الموت تنها یک راه ورودی دارد. در این محل تونلی در تخته سنگ ایجاد شده است که ۶متر عرض و ۲متر ارتفاع دارد.

۲۸-قلعه الموت آب انبارهایی دارد که به دلیل نیاز ساکنان قلعه به آب، در آن طراحی شده‌اند و به کمک آبروهایی که در دل سنگ قرار گرفته‌اند، از فاصله دور، آب را بر این آب انبارها جاری کرده‌اند.

۲۹-در پای کوه الموت غار کوچکی قرار دارد که از آب‌روی مجراهای قلعه بوده است. آب این قلعه از چشمه کلدر در دامنه کوه شمال قلعه تامین می‌شد.

۳۰-مصالح قسمت‌های مختلف قلعه، سنگ، ملات گچ، آجر، کاشی و تن پوشه‌های سفالی به قطر ۱۰ سانتی‌متر است. آجرهای بنا مربع شکل و به ضلع ۲۱ سانتی‌متر و ضخامت ۵سانتی‌متر هستند.

۳۱-از قطعات کوچک کاشی که در ویرانه‌های قلعه به دست آمده است، قطعه‌ای به رنگ آبی آسمانی با نقش صورت آدمی است که قسمتی از چشم و ابرو و بینی آن واضح است.

۳۲-در قسمت غرب قلعه یک قبرستان قدیمی به نام اسبه کله چال وجود دارد که تپه مجاور آن، بقایای چند کوره آجرپزی نمایان است.

قلعه الموت

عکس از سایت تفرجنامه

۳۳-حفاری‌های دوره قاجار برای به دست آوردن گنج در قلعه الموت سبب ویرانی قلعه شده است.

۳۴-قلعه الموت یکی از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی ایران است که علاقمندان به تاریخ را به دیدن خود جذب می‌کند.

۳۵-برای رفتن به قلعه الموت باید به استان قزوین بروید. این قلعه از شهر قزوین ۱۰۸کیلومتر فاصله دارد که در حدود ۲الی ۳ساعت است.

۳۶-بهتر است بدانید مسافت این قلعه به دلیل داشتن راه پر پیچ و خم و باریک بودن جاده طولانی است، اما دیدن مناظر زیبا در طول مسیر و چشم‌نوازی طبیعت سبب می‌شود که پیچیدگی مسیر مشخص نباشد.

۳۷-در طول مسیر محل‌هایی برای استراحت و پذیرایی در نظر گرفته شده که برای رفع خستگی و به دست آوردن انرژی دوباره می‌توان از آنها استفاده کرد.

 

قلعه الموت

تصویر بازسازی قلعه الموت، عکس از ارانیکا

 پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۹۷  زهرا آذرنیوش 

جابجایی در مدیریت دریاچه اوان  ۹۷

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت:

تا پایان شهریور ماه جابجایی در مدیریت دریاچه اوان تصویب شود چرا که قرارداد متولی قبلی به پایان رسیده و برای رفع مشکلات ایجادی با اقدام به این امرمدیریت این منطقه به دهیاری منطقه واگذار شود.

محمد علی حضرتی‌ها ...
اظهارداشت: باید تا پایان شهریور ماه جابجایی در مدیریت دریاچه اوان تصویب شود چرا که در آن زمان قرارداد متولی قبلی به پایان رسیده و برای رفع مشکلات ایجادی با اقدام به این امر، مدیریت این منطقه بر دوش دهیاری باشد تا ساماندهی رخ دهد.

🔺وی افزود:
برای تسریع‌بخشی به ساماندهی دریاچه اوان سال گذشته یک میلیارد و 300 میلیون تومان کمک شد که مشخص نیست این هزینه صرف چه کاری شده است و باید جهت احداث  پارکینگ، ساماندهی اطراف دریاچه و تامین برق، فاضلاب، پیش بینی نجات غریق در تعطیلات پیگیری‌های لازم انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت:

ابتدا قرار بود مدیریت دریاچه بر عهده تعاونی دهیاران باشد
اما این مسئولیت به تعاونی بخشداران واگذار شده و سپس تولیت امور به دست بخش خصوصی افتاد.

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذارانی که در این مناطق گردشگری به ارائه طرح و ایده  می‌پردازند باید مورد حمایت قرار گیرند تا با رونق بخشی به سامان دریاچه اوان، به جذب گردشگر بپردازیم.

⚫️حضرتی‌ها بیان کرد:
امسال چهار نفر با وجود  تمام هشدارها به علت شنا در دریاچه جان خود را از دست دادند که اتفاق اسف باری است و در این زمینه بخش خصوصی به مسئولیت خود عمل نکرده و امنیت مسافران تامین نشده چرا که ما در گذشته در کنار دریاچه نجات غریق مستقر داشتیم

گذری بر رویکرد ترورهای فدائیان اسماعیلیه


گذری بر رویکرد ترورهای فدائیان اسماعیلیه...
.
فداییان فرقه اسماعیلیه آدمکش های آموزش دیده و بی باک باطنی بودند که برای نخستین بار این گروه ترور توسط حسن صباح برای از میان برداشتن برخی مهره های مضر برای این فرقه پایه ریزی شد...
.
این دسته که ورودی های آنان عمدتا از جوانان بین ۱۲ تا ۲۰ سال بودند از عقاید فلسفی و تعلیمات دینی این فرقه بی بهره بودند اما نحوه به کاربری انواع سلاح کشتار فردی و شیوه پایداری در برابر ترس و سختی را به خوبی میدانستند... ایشان به زبان های مختلف حتی زبان های اروپایی آشنایی کامل داشتند و به همین طریق برای کشتن " مونت فرات مسیحی " شش ماه در میان مسیحیان و صلیبیون به راحتی زیستند... هرگاه فرمان قتل شخصی از سوی حسن صباح و داعیان کبیر صادر میشد فدائیان مقدمات این قتل ها را کاملا در خفا فراهم می کردند ولی نقشه پایانی خود را در ملاعام به اجرا میگذاشتن حدالامکان خنجر مرگبار فداییان از روبرو به تن دشمنان می نشست...
.
از موارد شگفت انگیز در مورد این فرقه آنکه بسیاری از اعضای این گروه فدایی حتی از کودکی و خردسالی برای ماموریت پایانی خود به نزد اهداف مورد نظر فرستاده میشدند ، برای مثال آمده است " باطنیان از اتابک سعد شیرازی " برنجیدند و به او نوشتند که کشتن تو پیش ما آسان تر است از خوردن شربت ، اگر باور نداری از رکاب دار خود بپرس تا به تو بگوید...
اتابک سعد کس نزد رکاب دار فرستاد که حال خویش با اتابک بگوید . رکاب دار از کودکی خدمت اتابک میکرد و دست پرورده او بود و اتابک به او اعتقاد تمام داشت و حالِ نامه فدائیان را از او پرسید و رکاب دار گفت : راست می گویند ، من از فداییانم و اگر حکمی در باب اتابک فرمایند نتوانم بجای نیاورم و تورا خواهم کشت...
اتابک سعد را نزدیک بود زهره آب شود و به باطنیان نامه نوشت و عذرها بخواست و اموال و هدایا فرستاد و گفت نفس من از این رکاب دار متنفر شده التماس میکنم اورا پیش خود بخوانید باطنیان التماس او را قبول کردند و گفتند اورا پیش ما فرست اما بدان که ما به تو نزدیک تر از دیگر کسانیم..."
.
در موردی دیگر آمده مردی در مقام طلاب علوم در محضر یکی از فقها تحصیل میکرد و چنان خدمت علم بجای آوردی که مورد التفات خاص فقه بود ، این استاد فقه همچنان کفر الموتیان ( باطنیان ) میکرد.
روزی این طلبه که خود فدایی بود پیش استاد رفت و یک کیسه زر و یک خنجر به او داد و گفت این زر را بگیر و دهانت را از نکوهش باطنیان و فداییان ببند وگرنه خود را برای مرگ اماده کن... استاد فقید خردمندانه کیسه زر را بگرفت و در میان عموم دیگر باطنیان را کفر نگفت...
.
مبحث پیرامون فداییان و نحوه ترور انها بسیار است ایشان با روحیه ایران پرستی و دفع عوامل ایران ستیز و تازی گرا روش ها اختراع کردند ... فهرست کسانی که بدست فدائیان اسماعیلیه کشته شدند بسیار است. در کارنامه ایشان یک خلیفه فاطمی ، دو خلیفه عباسی و بسیاری از روحانیون عالی مقام سنی و امیران و عده ای از پیشوایان مسیحی در سوریه و غیره بدست فداییان کشته شدند...
" با سپاس گردآوری و نگارش افتخار روحی فر "
💢الموت کانال باغدشت👇
‌🆔 @baghedasht

اجرا نشدن احکام قلع و قمع، ...!! مانع ثبت جهانی شدن الموت

 

موانع ثبت جهانی الموت...!

اجرا نشدن احکام قلع و قمع، ...!! مانع ثبت جهانی شدن الموت در استان قزوین شده است "حضرتی "

1397/1/19

اجرا نشدن احکام قلع و قمع، مانع ثبت جهانی شدن الموت در استان قزوین شده است.

ا«محمدعلی حضرتی»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با بیان اینکه ارسال پرونده منظر تاریخی و طبیعی الموت به یونسکو جهت بررسی به منظور ثبت در فهرست میراث جهانی در دستور کار قرار دارد، افزود: تاکنون این پرونده 80 درصد پیش رفته و تا مسائلی چون ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم بافت‌های تاریخی حل و نهایی نشود نمی‌توانیم این پرونده را به یونسکو ارسال کنیم.

وی یادآور شد: منظر تاریخی و طبیعی الموت شامل قلعه‌های تاریخی چون «حسن صباح» و «لمبسر» و کاروانسرای «پیچ بن» تا پل «انبوه»، بافت تاریخی روستاها و مناظر طبیعی است که در انتظار بررسی نمایندگان یونسکو به منظور ثبت در فهرست میراث جهانی است.
حضرتی با بیان اینکه یونسکو ضوابطی برای ثبت آثار جهانی دارد که باید رعایت شود، افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم بافت‌های تاریخی از جمله قلعه حسن صباح ما را در این خصوص دچار مشکل ساخته است. حکم قلع و قمع برای سازه‌هایی که در درون بافت تاریخی الموت از جمله قلعه حسن صباح قرار گرفته‌اند، صادر شده، اما به‌دلیل مقاومت‌های محلی و برخی ملاحظات اجتماعی هنوز اجرایی نشده که این مسأله مانع از ثبت جهانی این مجموعه در یونسکو می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با بیان اینکه برخی ساکنان محلی درآمد خوبی از باغ‌های گیلاس اطراف قلعه حسن صباح دارند، گفت: آنان نیازی به ایجاد تغییرات در بافت مسکونی خود برای ثبت جهانی این قلعه و الموت احساس نمی‌کنند و به نوعی منافع کوتاه مدت را به منفعت بلند مدت ترجیح داده‌اند. ساخت و سازهای نامتناسب نسبت به شرایط طبیعی و تاریخی الموت در برخی مناطق از جمله روستای «گازرخان» در مجاورت قلعه حسن صباح مانعی برای ثبت جهانی الموت است که امیدواریم با اجرای احکام قلع و قمع و ایجاد برخی اصلاحات و همچنین بهبود نمای خانه‌های روستایی از جمله گل اندود کردن بتوان شرایط لازم را برای ثبت جهانی الموت در یونسکو فراهم کرد.

 با ثبت جهانی الموت این منطقه در دنیا بیشتر شناخته می‌شود و می‌تواند موجی از گردشگران خارجی را روانه خود کند که این مسأله رونق گردشگری و اشتغال در این دیار تاریخی را به همراه خواهد داشت.
💎 الموت کانال روستای باغدشت👇

🆔 @baghedasht

" با زمین مهربان باشیم "


الموت کانال روستای باغدشت:👇

سلام

دوستان عزیز ، خواهشی که دارم این است : هر وقت به بیابان و یا هر منطقه ای از طبیعت رفتید بذرهایی که نام میبرم را نیز با خود همراه ببرید و بکارید! نه تنها زیاد وقتگیر نیست ، بلکه احساسی عالی و بی نظیر را هم به شما منتقل میکند! منظورم بذر شنبلیله ، زیره سبز ، زیره سیاه ، زنیان ، هنداونه ابوجهل یا تلخ است که براحتی از عطاری میتوانید با مبلغی ناچیز تهیه کنید ، مخصوصا بذر شنبلیله را اصلا از دست ندهید. هم بذر ارزان قیمتی است و هم بنوعی کودی طبیعی برای زمین محسوب شده و از فرسایش خاک نیز جلوگیری میکند.

با کمک یک بیلچه یا میله یا قاشق و یا هر وسیله دیگری ، یک شیار با ارتفاع نیم سانت در زمین ایجاد کنید و بذر را با فاصله کم و تعدد زیاد بپاشید و روی آن را با خاک بپوشانید. اینکار را از هر زمان که خواستید ، شروع کنید و تا آخر فروردین ماه سال دیگر ادامه بدهید. نگران آبیاری کاشته های خود هم نباشید ، باران های فصلی کار آبیاری را انجام خواهند داد ، چون طبیعت بسیار مهربان و بخشنده است
با خود عهد کنید هر بار به هر مکانی میروید در زمین آن منطقه بذرهایی بکارید. سعی کنید هر چه بیشتر اینکار را انجام بدهید و دوستان و آشنایان را نیز به انجام اینکار تشویق کنید. بدانید که این گیاهان از پیشروی بیابان جلوگیری میکنند چون زمین های ایران بشدت در حال فرسایش و از بین رفتن هستند ، اما با بذر افشانی و کاشت گیاهانی که مقاوم به کم ابی هستند ، ما میتوانیم بخشی از خاک را حفظ کنیم ، پس در کنار وسایل ضروری که همراه دارید بذرهایتان را هم همراه داشته باشید. مطمئن باشید که یادگاری سبز و پر برکت را بر خاک پاک مان از خود بر جای میگذارید و نسل های آینده قدر دان شما خواهد بود . . .

امیدوار هستم که با جمله : "این وظیفه دولت است" مواجه نشوم که گوینده سخت در اشتباه است! همگی ما در قبال این کره خاکی مسئول هستیم ، "مسئول" . . . و بیان این جملات فقط و فقط شانه خالی کردن از تعهد و مسئولیت است و بس! البته بنا بر "قانون کارما" مطمئن باشید کار شما بدون اجر باقی نخواهد ماند. شک نکنید عزیزانم . . .

✶ خواهش میکنم این متن را برای دوستان خود "فوروارد" کنید و در انتشار این متن کوشا باشید . سپاس . . .

" با زمین مهربان باشیم "

#خاكمان_راكيمياكنيم

الموت کانال باغدشت👇

📡🆔 @baghedasht