باغدشت

معرفی روستای باغدشت-الموت شرقی

باغدشت

معرفی روستای باغدشت-الموت شرقی

بازی تبکشی " روز سیزده بدر در روستای اناده"

بازی تبکشی " روز سیزده بدر در روستای اناده"

 

 

روستای زیبای اناده در جنوب معلم کلایه قرار دارد...  هرساله روز سیزده بدر اهالی این روستا به برگزاری یکی از بازیهای سنتی ومحلی بانام ؛" تبکش " می پردازند ، که شرح این بازی و قوانین آن را جناب آقای صادق منصوری در ذیل توضیح داده اند و تصاویر این بازی را هم خانم اشک مهتاب (حدادی) ثبت نموده اند. آری در این پست قصد دارم یکی از بازیهای سنتی و  رایج در الموت را تقدیم شما دوستان و علاقمندان  کنم ، "بازی تبکشی "

 

اصل مطلب به قلم جناب صادق منصوری؛

 

مقدمه: توجه به آداب و رسوم گذشتگان ، یکی از وظایف ما است .این سنتها با توجه به پیشرفت زندگی ماشینی رو به فراموشی است .از این رو با همت اهالی روستای اناده بازی سنتی تبکش با هدف حفظ سنتهاو آداب و رسوم مردمان الموت ، روز سیزدهم فروردین در روستای اناده برگزار میگردد.

 

در این بازی همه اهالی روستا از پیر وجوان بزرگ وکوچک حضور دارند تا در فضایی شاد و دوست داشتنی در کنار هم باشند و ساعات را به خوشی سپری نمایند. دیگر نیازی به فراخوانی نیست همه اهالی روستا میدانند که بعد از صرف نهار و استراحتی کوتاه باید حدود ساعت 4 بعد از ظهر سر خرمنها باشند.

راس ساعت همه اهالی روستا می آیند و آماده میشوند تا شور و نشاطی را آغاز نمایند در این بازی بانوان روستا به عنوان تماشاچیان بازی هستند و شور و نشاط خاصی به بازی میدهند.

 

 

بازی تبکشی روز سیزدهم فروردین 93-روستای اناده عکس از  خانم حدادی.

 

 

نحوه بازی به این گونه است که اهالی روستا به دو گروه تقسیم میشوند؛

 

 گروه اول پشت خطی می ایسنتد تا با چوب به توپ ضربه بزنند.و گروه دوم در فضایی به طول حدودا 100 متر و عرض حدوده " 10 الی 15 متر پراکنده میشوند تا توپی که از طرف گروه اول زده میشود را در هوا و قبل از برخورد به زمین بگیرند که اگر این اتفاق بیفتد جای دو گروه عوض میشود.

 

در صورتی که یکی از افراد گروه اول بتواند به توپ ضربه بزند به گونه ای که افراد گروه دوم نتوانند توپ را بگیرند و توپ به زمین برخورد کند میتواند فاصله 100 متری تا خط دوم که در اصطلاح به آن مرره گفته میشود را با سرعت طی نماید و دوباره همان مسیر را برگردد.

 

که اگر بتواند این کار را انجام دهد مجوز ضزبه زدن دوباره به توپ را میگیرد. در این فاصله افراد گروه دوم این فرصت را دارند که با توپ شخصی را که در حال فرار است را با توپ بزنند که اگر توانستند این کار را انجام دهند باز هم جای دو گروه عوض میشود.

 

جمعی از اهالی محترم روستای اناده در روز سیزده بدر-برگزاری بازی تبکشی 93

 

نکته بسیار جالب این بازی شیطنتهای افراد است مثلا افراد میتوانند توپ را در زیر پیراهن خود پنهان کنند و طی یک غافلگیری فردی که از مرره جدا شده و آماده فرار است را بزنند.

 

این بازی حدودا یک ساعت و نیم ادامه دارد و همه اهالی در این مدت لحظات شادی را سپری مینمایند.بعد از پایان بازی هم طبق روال سالهای گذشته یکی از اهالی روستا آش نذری تهیه میکند و بین همه اهالی تقسیم میکنند و این آش نذری حسن ختام سیزده بدر در اناده میباشد.

 

الموتی وچن تب کشنک یادتان نشو ...صادق منصوری از روستای اناده 21/1/93  منبع:http://baghedasht.blogfa.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد