باغدشت

معرفی روستای باغدشت-الموت شرقی

باغدشت

معرفی روستای باغدشت-الموت شرقی

باغدشت- وبلاگ مرجع نوشته خانم وهابی جولادی

وبلاگ مرجع ( نوشته خانم وهابی جولادی) و پاسخ جناب آقای حسن عسگری 

وبلاگ مرجع

 " وب نویسی و استفاده از این رسانه برای معرفی منطقه ضروری است اما کافی نیست. به نظر میر سد از این ابزار میتوان برای اهداف بزرگتری استفاده کنیم! چندی پیش در وبلاگ باغدشت فعالیتهای یکساله نویسنده وبلاگ مرور شده بود. اطلاعات دوستان اندجی درباره "دهکده جهانی: حسن و قبح..." و متعاقب آن اظهارنظرهای صمیمانه دیگر دوستان در ذیل این دو عنوان و در نهایت پیشنهاد "وبلاگ مرجع" مطرح شد. شاید لازم باشد با دقت بیشتری به نظرات و پیشنهادات دوستان توجه کنیم. ...  

پاسخ آقای حسن عسگری به سرکار خانم وهابی:

با سلام و احترام و تشکر از مطلب نقادانه ولی سازنده و توآم با پرسش جنابعالی.  

قبل از پاسخ به پرسش های سرکار عالی، به چند نکته اشاره می کنم.

1. از اینکه موضوع "وبلاگ مرجع " را برجسته کرده اید و در قالب موضوعی جدید به آن پرداخته اید جای تقدیر دارد.

2. از اینکه با استدلال هایی تأسیس" وبلاگ مرجع " را در مقطع کنونی غیر ضروری دانسته و پیشنهادات جدید و جایگزینی نظیر " ایجاد شبکه ارتباطی بین وبلاگها در فضای مجازی و حقیقی و تقویت ارتباط میان آنها ضروری است " را مطرح کرده اید نیز جای تشکر دارد.  

3. از اینکه بخوبی وضعیت وبلاگ های موجود در الموت را آسیب شناسی کرده اید جای بسی تقدیر و تشکر دارد.

و اما پاسخ به پرسش های جنابعالی ( وبلاگ مرجع قرار است جای خالی چه چیزی را پر کند؟ نبود چه چیز یا چه ویژگی وبلاگ نویسها را با چالش مواجه کرده است که به دنبال وبلاگ مرجع هستند؟ برای پاسخ به چه پرسشی قرار است وبلاگ مرجع داشته باشیم؟ وبلاگ مرجع یعنی چه؟ به چه وبلاگی مرجع میگوییم؟

همانطور که سرکار عالی به برخی وجوه مرجع اشاره کرده اید، مرجع محل رجوع به چیزی است که این محل می تواند شخصیت برجسته نظیر مرجع تقلید باشد و یا کتب مرجع نظیر فرهنگ های لغت باشد و یا بسیاری چیزهای دیگر از جمله وبلاگ مرجع باشد. فلسفه مرجع این است که همه می توانند به سهولت به آن مراجعه و دسترسی پیدا کنند که معمولا جامع و کامل و همه جانبه و در عین حال منحصر به فرد است.  لذا" وبلاگ مرجع الموت " می تواند نقطه ثقل وبلاگ های موجود باشد که هر وب نویس و یا  هر مخاطب دیگر برای دسترسی به موضوعات عمومی و تخصصی تولید شده توسط دوستان در خصوص الموت به آن مرجع مراجعه کنند که امکان سرکشی و یا فرصت و وقت کافی برای مراجعه به همه سایت ها برای همه نیست. بی شک اذعان می نمایید که مطالب بسیار مفید و قابل استفاده ای توسط سرکار عالی یا هر وبلاگ نویس دیگر در الموت نوشته شده و نوشته خواهد شد ولی همانطور که جنابعالی خود نیز اشاره کرده اید " در مواردی دیده میشود که دوستان فقط وبلاگ خود را می بینند و حداکثر یکی دوتا از وبلاگهایی را که به هر دلیل می پسندند را نگاه می کنند و از بقیه وبلاگهای الموتی اطلاع چندانی ندارند. " بنابر این هر فردی به دلایل مختلف نظیر اینکه یا نمی پسندند، یا فرصت سرکشی به همه سایت ها را ندارند، یا اطلاعی از سایت ندارند و بسیاری دلایل دیگر ، امکان استفاده از این مطالب عمومی و تخصصی مربوط به الموت را ندارند. برای این مهم چه باید کرد؟ و چرا باید بدنبال وبلاگ مرجع باشیم؟

" وبلاگ مرجع الموت " قرار است جای این خلا را پر کند که محل رجوع همه دوستان و مخاطبان برای یافتن گم شده خود در الموت باشند و یا بر مطالب تولید شده نقد کنند و یا پیشنهاد و راهکار ارائه دهند و یا تلنگری برای تولید مطالب جدید باشد. محلی خواهد بود تا  از مطالب تولیدی دوستان توانمند در همه سایت های الموت که صرفا چند نفر بازدید کننده دارد ولی ارزش مطالعه برای عموم را دارد،  استفاده بهینه و مطلوب گردد. نقطه رجوعی خواهد بود که تا همه پیشنهادات، انتقادات، راهکارها و نقطه نظرات همه دوستان تجمیع و تبادل اندیشه بهتر و تضارب افکار گردد. نقطه اتکایی باشد تا وقتی مخاطبی بدنبال مطالبی در مورد الموت بطور عام و خاص می باشد به آن رجوع کنند. آری " پاتوق " تولید فکر، اندیشه، تبادل اندیشه ، تضارب افکار، ارائه پیشنهاد و انتقاد، ارائه راهکارها برای آینده الموت و توسعه پایدار آن خواهد بود. برای فراهم کردن چنین بستری چه باید کرد؟ آیا وجود یک "سایت" و یا "وبلاگ مرجع الموت " که منعکس کننده افکار، نظرات، درخواست ها، پیشنهادها، و اخبار مرتبط به تمام الموتیان عزیز از تمامی‌ روستاها باشد، امری ضروری نیست؟.

نتیجه اینکه، بنده با احترام به دیگر عقاید ، همچنان بر این عقیده هستم که ایجاد یک " وبلاگ مرجع الموت " واقع بینانه تر، عملی تر ، کاراتر و مفید به فایده بیشتر خواهد بود. همانطور که جنابعالی اشاره کرده اید شاید ( قطعا ً ) بتوان بیش از یک وبلاگ فعال شناسایی کرد و چه بسا شبکه ای از وبلاگهای مرجع ایجاد کرد،  ولی هدف شناسایی وبلاگ های فعال نیست بلکه تمرکز در امور ، سهل الوصول بودن، امکان دسترسی جامع و مانع و استفاده بهینه از فعالیت های همه دوستان در همه سایت ها در یک نقطه مرکزی است. . باشد که با این تضارب افکار به نقطه مطلوب برسیم. ضمن آنکه آقا میثم هم راهکارهای لازم در این خصوص را بخوبی تشریح کرده است...

وبلاگ مرجع

 " وب نویسی و استفاده از این رسانه برای معرفی منطقه ضروری است اما کافی نیست. به نظر میر سد از این ابزار میتوان برای اهداف بزرگتری استفاده کنیم! چندی پیش در وبلاگ باغدشت فعالیتهای یکساله نویسنده وبلاگ مرور شده بود. اطلاعات دوستان اندجی درباره "دهکده جهانی: حسن و قبح..." و متعاقب آن اظهارنظرهای صمیمانه دیگر دوستان در ذیل این دو عنوان و در نهایت پیشنهاد "وبلاگ مرجع" مطرح شد. شاید لازم باشد با دقت بیشتری به نظرات و پیشنهادات دوستان توجه کنیم.

فکر میکنید وبلاگ مرجع قرار است جای خالی چه چیزی را پر کند؟ نبود چه چیز یا چه ویژگی وبلاگ نویسها را با چالش مواجه کرده است که به دنبال وبلاگ مرجع هستند؟ برای پاسخ به چه پرسشی قرار است وبلاگ مرجع داشته باشیم؟ وبلاگ مرجع یعنی چه؟ به چه وبلاگی مرجع میگوییم؟ پاسخ این سوالات میتواند برای تعامل بیشتر مفید باشد. هر کسی از دید خودش پاسخی برای این سوالات دارد لطفا نظر خودتان را بفرمایید.

"مرجع" از جمله واژه هایی که است در علوم مختلف هنر، کتابداری، دین و مذهب، هندسه، علوم رایانه ای و... به معانی مختلفی بکارگرفته میشود. مثلا در هنر "مرجع " چیزی است که هنر بر پایه آن بوجود آمده است. این مرجع ممکن است یک اثر هنری موجود، یک شیء بازتولید شده و یا آن چیزی که از حافظه هنرمند خلاق ایجاد شده است، کتاب مرجع، گروه مرجع، مرجع قضایی، مرجع تقلید از مفاهیم دیگر رایج در حوزه مرجع شناسی است. مرجع همواره در حوزه های تخصصی مطرح میشود و معمول است که در آن حوزه فعالیتهای ابتدایی و تجربه های مداومی پشت سرگذاشته شده است در نهایت با بهره مندی از این تجارب تئوریهای عملیاتی طراحی می شود.

وبلاگهای الموتی به لحاظ کمیت قابل توجه اند و عموما با هدف معرفی روستا و یا منطقه الموت طراحی شده اند. تجربه وبلاگ نویسی در بین الموتیها تجربه نوینی است. از یکی دو وبلاگی که عمری کمتر از ده سال دارند بگذریم، بقیه وبلاگها بسیار جوان هستند البته این جوانی با تجارب و تخصصهای متنوع و مفیدی همراه بوده و نشان از ظرفیتها و قابلیتهای نیروی انسانی در منطقه است. همواره در بین وبلاگهای الموتی تعداد اندکی فعال، بعضی نیمه فعال و کمتر فعال دیده میشوند. اگرچه اغلب وبلاگها هدف خود را معرفی روستا و منطقه الموت مطرح کرده اند اما در بعضی از آنها اثری از اطلاعاتی که مدیر یا نویسنده آن مدعی به ارائه آن بوده است، دیده نمیشود. در مواردی دیده میشود که دوستان فقط وبلاگ خود را می بینند و حداکثر یکی دوتا از وبلاگهایی را که به هر دلیل می پسندند را نگاه می کنند و از بقیه وبلاگهای الموتی اطلاع چندانی ندارند. به همین دلیل هم مطالب و هم شیوه های ارائه آنها تکراری به نظر میرسد که از جذابیت لازم برخوردار نیستند. البته در همین شرایط وبلاگهایی هستند که به موضوع خاصی بشکل عمیق و دقیق توجه کرده و با بکارگیری دیدگاههای علمی و بشکلی ساده،شیوا، روان مطالبی را برای عموم مردم به صورت منظم و با فاصله زمانی کوتاه ارائه می کنند. بر این اساس در شرایط موجود شاید بتوان بیش از یک وبلاگ فعال شناسایی کرد و چه بسا شبکه ای از وبلاگهای مرجع ایجاد کرد.

نکته آخر اینکه وبلاگ را میتوان رسانه ای تعاملی درنظرگرفت. رسانه ای که با مخاطبان خود در تعامل است و ضروری است که بشکل درون گروهی (بین وبلاگهای منطقه الموت) نیز با یکدیگر ارتباط داشته باشند تا در نهایت بتوان از این شبکه برای اهداف بزرگتری از جمله ایجاد تاثیر مثبت در منطقه بهره مند شد. وجود وبلاگها و شبکه ارتباطی بین آنها میتواند یکی از راههای حرکت به سوی توسعه پایدار باشد. به نظر میرسد شناسایی و تقویت ارتباط بین وبلاگهای موجود بسیار ضروری است. در اینصورت میتوان به ایجاد یک شبکه اجتماعی قوی دست یافت که هویت دهنده، سازنده و انتقال دهنده هنجارها و ارزشهای منطقه باشند.

در نهایت لازم است عرض کنم پیشنهادات بسیار خوبی را دوستان اندجی درباره وبلاگ مرجع مطرح نموده اند برای تکمیل آنها نکات زیر را ضروری می دانم :

1. ممکن است رد بین فعالان یک حوزه بتوان گروه مرجع تشخیص داد و ضرورتا نباید تنها یک وبلاگ را به عنوان مرجع معرفی کرد. همانگونه که مطلعید ، فعالیتهایی می توانند منشاء اثر شوند که پس از طی مراحل اولیه و کار در سطح عمومی - انچه وبلاگهای الموتی در حال حاضر انجام میدهند- با شناسایی دقیق موضوعات خاص به فعالیت های عمیق بپردازند. دنیا به سمت فعالیتهای تخصصی پیش می رود می باید هر آنچه در حوزه عمومی مرطرح میشود را بتوان به حوزه های تخصصی مرتبط کرد و از این ارتباط برای ایجاد اثرات مثبت در جامعه بهره مند شد.

2.ایجاد شبکه ارتباطی بین وبلاگها در فضای مجازی و حقیقی ضروری است .

3.شناسایی و تقویت ظرفیتهای هرکدام از وبلاگها برای فعالیت در حوزه های تخصصی از جمله سلامت و بهداشت، حفظ محیط زیست، صنایع دستی، ادبیات و هنر، آداب و رسوم، آگاه سازی و آموزش و... بی شک از جمله فعالیتهای گروهی است که می تواند مقدمه بسیار ارزشمندی برای ایجاد وبلاگهای مرجع در نظرگرفته شود

پاسخ:

سرکار خانم وهابی

با سلام و احترام و تشکر از مطلب نقادانه ولی سازنده و توآم با پرسش جنابعالی.

قبل از پاسخ به پرسش های سرکار عالی، به چند نکته اشاره می کنم.

1.      از اینکه موضوع "وبلاگ مرجع " را برجسته کرده اید و در قالب موضوعی جدید به آن پرداخته اید جای تقدیر دارد.

2.      از اینکه با استدلال هایی تأسیس" وبلاگ مرجع " را در مقطع کنونی غیر ضروری دانسته و پیشنهادات جدید و جایگزینی نظیر " ایجاد شبکه ارتباطی بین وبلاگها در فضای مجازی و حقیقی و تقویت ارتباط میان آنها ضروری است " را مطرح کرده اید نیز جای تشکر دارد.

3.      از اینکه بخوبی وضعیت وبلاگ های موجود در الموت را آسیب شناسی کرده اید جای بسی تقدیر و تشکر دارد.

و اما پاسخ به پرسش های جنابعالی ( وبلاگ مرجع قرار است جای خالی چه چیزی را پر کند؟ نبود چه چیز یا چه ویژگی وبلاگ نویسها را با چالش مواجه کرده است که به دنبال وبلاگ مرجع هستند؟ برای پاسخ به چه پرسشی قرار است وبلاگ مرجع داشته باشیم؟ وبلاگ مرجع یعنی چه؟ به چه وبلاگی مرجع میگوییم؟

همانطور که سرکار عالی به برخی وجوه مرجع اشاره کرده اید، مرجع محل رجوع به چیزی است که این محل می تواند شخصیت برجسته نظیر مرجع تقلید باشد و یا کتب مرجع نظیر فرهنگ های لغت باشد و یا بسیاری چیزهای دیگر از جمله وبلاگ مرجع باشد. فلسفه مرجع این است که همه می توانند به سهولت به آن مراجعه و دسترسی پیدا کنند که معمولا جامع و کامل و همه جانبه و در عین حال منحصر به فرد است.  لذا" وبلاگ مرجع الموت " می تواند نقطه ثقل وبلاگ های موجود باشد که هر وب نویس و یا  هر مخاطب دیگر برای دسترسی به موضوعات عمومی و تخصصی تولید شده توسط دوستان در خصوص الموت به آن مرجع مراجعه کنند که امکان سرکشی و یا فرصت و وقت کافی برای مراجعه به همه سایت ها برای همه نیست. بی شک اذعان می نمایید که مطالب بسیار مفید و قابل استفاده ای توسط سرکار عالی یا هر وبلاگ نویس دیگر در الموت نوشته شده و نوشته خواهد شد ولی همانطور که جنابعالی خود نیز اشاره کرده اید " در مواردی دیده میشود که دوستان فقط وبلاگ خود را می بینند و حداکثر یکی دوتا از وبلاگهایی را که به هر دلیل می پسندند را نگاه می کنند و از بقیه وبلاگهای الموتی اطلاع چندانی ندارند. " بنابر این هر فردی به دلایل مختلف نظیر اینکه یا نمی پسندند، یا فرصت سرکشی به همه سایت ها را ندارند، یا اطلاعی از سایت ندارند و بسیاری دلایل دیگر ، امکان استفاده از این مطالب عمومی و تخصصی مربوط به الموت را ندارند. برای این مهم چه باید کرد؟ و چرا باید بدنبال وبلاگ مرجع باشیم؟

" وبلاگ مرجع الموت " قرار است جای این خلا را پر کند که محل رجوع همه دوستان و مخاطبان برای یافتن گم شده خود در الموت باشند و یا بر مطالب تولید شده نقد کنند و یا پیشنهاد و راهکار ارائه دهند و یا تلنگری برای تولید مطالب جدید باشد. محلی خواهد بود تا  از مطالب تولیدی دوستان توانمند در همه سایت های الموت که صرفا چند نفر بازدید کننده دارد ولی ارزش مطالعه برای عموم را دارد،  استفاده بهینه و مطلوب گردد. نقطه رجوعی خواهد بود که تا همه پیشنهادات، انتقادات، راهکارها و نقطه نظرات همه دوستان تجمیع و تبادل اندیشه بهتر و تضارب افکار گردد. نقطه اتکایی باشد تا وقتی مخاطبی بدنبال مطالبی در مورد الموت بطور عام و خاص می باشد به آن رجوع کنند. آری " پاتوق " تولید فکر، اندیشه، تبادل اندیشه ، تضارب افکار، ارائه پیشنهاد و انتقاد، ارائه راهکارها برای آینده الموت و توسعه پایدار آن خواهد بود. برای فراهم کردن چنین بستری چه باید کرد؟ آیا وجود یک "سایت" و یا "وبلاگ مرجع الموت " که منعکس کننده افکار، نظرات، درخواست ها، پیشنهادها، و اخبار مرتبط به تمام الموتیان عزیز از تمامی‌ روستاها باشد، امری ضروری نیست؟.

نتیجه اینکه، بنده با احترام به دیگر عقاید ، همچنان بر این عقیده هستم که ایجاد یک " وبلاگ مرجع الموت " واقع بینانه تر، عملی تر ، کاراتر و مفید به فایده بیشتر خواهد بود. همانطور که جنابعالی اشاره کرده اید شاید ( قطعا ً ) بتوان بیش از یک وبلاگ فعال شناسایی کرد و چه بسا شبکه ای از وبلاگهای مرجع ایجاد کرد،  ولی هدف شناسایی وبلاگ های فعال نیست بلکه تمرکز در امور ، سهل الوصول بودن، امکان دسترسی جامع و مانع و استفاده بهینه از فعالیت های همه دوستان در همه سایت ها در یک نقطه مرکزی است. . باشد که با این تضارب افکار به نقطه مطلوب برسیم. ضمن آنکه آقا میثم هم راهکارهای لازم در این خصوص را بخوبی تشریح کرده است.

راهکارها و پیشنهادات آقا میثم در خصوص وبلاگ مرجع الموت

بر آیند نظرات دوستان، بر هم فکری بیشتر و تبادل اندیشه‌ها در میان فعالین الموتی عزیز در حوزه مجازی اشاره دارد. ایجاد یک "وبلاگ مرجع" که منعکس کننده افکار، نظرات، درخواست ها، پیشنهادها، و اخبار مرتبط با تمام الموتیان عزیز از تمامی‌ روستاها باشد نیز مطرح شد. تعدّد وبلاگ‌های الموتی و به روز نبودن اکثر آن ها، گاه موجب میشود که وبلاگ‌های به روز شده و یا حتی جدید نیز از چشم خوانندگان مغفول بماند؛ که وبلاگ مرجع، میتواند با معرفی وبلاگ‌های بروز شده، این خلا را پر کند. گذشته از این، این وبلاگ مرجع میتواند میزبانی باشد برای گفتگوها و نظراتی که وبنویسان و خوانندگان در خصوص الموت بیان میکنند. البته در نخستین گام جناب رجبی با ایجاد یک وبلاگ http://baghedash.blogsky.com و انعکاس چند مطلب اخیر سر آغازی بودند در این مسیر. ضمن تشکر وافر از ایشان، که از فعالین همیشگی‌ و از دلسوزان خطه الموتند و در این مورد نیز قبول مسئولیت کردند.  

پیشنهادات در خصوص "وبلاگ مرجع" :

۱. در مورد نام وبلاگ، پیشنهاد من انتخاب نامی‌ است که گستره الموت و فراتر از یک روستا را شامل شود. مانند نامهایی که در صفحه دوستداران الموت پیشنهاد شد.

۲. انعکاس مطالب مرتبط با الموت که در دیگر وبلاگ‌ها آمده. خوشبختانه تعداد وبلاگ‌ها آنقدر زیاد هستند که گاه سر زدن و مرور مطالب آن‌ها فراموش میشود و یا زمان زیادی میبرد( الخصوص وبلاگ‌های به روز شده.)

۳. درج مطالب دیگر وبلاگ‌ها و سایت‌ها به صورت چکیده و ترجیحا "لینک" آن مطلب. مثال خوب برای این مورد سایت "بالاترین" است که اخبار دیگر خبرگزاریها را "لینک" می‌کند. در این صورت، خواننده در صورت تشخیص، به وبلاگ مبدأ رفته و مطلب را به صورت کامل در آنجا می‌خواند، و از این حیث حق نگارنده مطلب هم به خوبی‌ محفوظ میماند.

۴. درخواست از دوستان وبلاگ نویس که در صورت پست مطلبی مرتبط با الموت در وبلگشان، "وبلاگ مرجع" را در جریان گذاشته تا در آنجا هم "لینک" شود.

۵. لیستی از تمامی‌ وبلاگ‌های فعال در الموت در "وبلاگ مرجع" ایجاد شود.

6. و نهایتا، فراخوان ها و مواردی که به هم فکری گروهی احتیاج دارد، در وبلاگ مرجع درج می‌‌شود. البته همانطور که در ابتدا گفتم، اینها مواردی ابتدائی است که به ذهن من رسید و مطمئناً در ادامه با کمک دیگر عزیزان کامل تر میشود منبع :سایت اندج

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد