باغدشت

معرفی روستای باغدشت-الموت شرقی

باغدشت

معرفی روستای باغدشت-الموت شرقی

الموت بخشی از دهکده جهانی : حسن یا قبح و ملزومات آن

الموت بخشی از دهکده جهانی ... مقاله از آقای حسن عسگری

آقای رجبی از فعالان عزیز دنیای مجازی الموت و مدیر سایت باغدشت به نقل از یک هم وطن باغ دشتی، در گزارش عملکرد سال 91 خود نوشته است : " راست میگن که  تو ( آقای رجبی ) باغدشت را میخواهی جهانی کنی "؟! و ایشان پاسخ داده  است که " باغدشت همین الان هم جزء دهکده جهانی است". 

 این دو جمله مرا بر آن داشت تا در مورد موضوع فوق الذکر مطلب کوتاهی بنویسم. قدیمی ها می گفتند روستا چون جای کوچکی است و همه همدیگر را  می شناسند و بطور مستمر با هم مرتبط هستند، لذا هر اتفاق حتی جزئی و کوچک که در روستا  رخ می دهد همه مطلع می شوند و امروزه نیز بدلیل گسترش ارتباطات و انفجار اطلاعات و توسعه ابزارهای ارتباطی و فناوری اطلاعات ( IT ) هر اتفاق کوچکی نیز در هر گوشه ای از جهان رخ دهد، همه مردم دنیا از آن مطلع می شوند که از آن به " دهکده جهانی" ( Global Village ) یاد میکنند. حال آیا این همه توسعه و پیشرفت در جهان که تبدیل به یک دهکده جهانی شده، حسن است یا قبح؟ 

آیا عضو دهکده جهانی شدن خوب است یا بد؟ عضو دهکده جهانی بودن مزیت است یا مضار؟ از عضویت در دهکده جهانی چه دستآوردهایی می توان حاصل کرد و یا ممکن است متحمل چه خسران هایی شد؟ آیا الموت جزئی از دهکده جهانی محسوب می شود یا خیر و اگر آری چه استفاده هایی از آن می توان کرد؟

 



ادامه مطلب...

دهکده جهانی چیست؟ 

دهکده جهانی اصطلاحی است که اولین بار مارشال مک ‌لوهان جامعه شناس و فیلسوف کانادایی و استاد دانشگاه تورنتو در توصیف آینده جهان بکار برد. او معتقد بود دنیای امروز یک دنیای الکترونیکی و ارتباطی است و رسانه های الکترونیکی با گسترش خود فاصله های زمانی و مکانی موجود میان انسانها را از بین برده اند . به عبارتی دقیق تر وسایل ارتباط جمعی جدید مانند تلویزیون ، رادیو ، مطبوعات ، اینترنت ، ماهواره و سایر ابزارهای مجازی... شیوه های زندگی بشری را تحت تاثیر خود قرار داده است. ازدیدگاه وی دردهکده  جهانی هرگونه اتفاقی که دریک نقطه می افتد قابل تسری و تعمیم به دیگر نقاط دهکده جهانی است . چرا که فرایند تبادل اطلاعات، علوم و اندیشه با سرعت قابل ملاحظه ای درجریان است لذا در این فرایند جوامع و ملتها به هم نزدیک می گردند و در نهایت دهکده ای به پهنای کره زمین پدید می آید که او آن را اصطلاحاً " دهکده جهانی " می نامد.

دهکده جهانی : خیر یا شر ، مزیت یا مضار؟

این موضوع از دو وجه و دو بعد قابل توضیح است. فی نفسه دهکده جهانی ، امری شر و بد نمی تواند باشد و توسعه و پیشرفت علم، می تواند در جهت بهبود و آسایش  و رفاه بشر استفاده شود. بی شک اختراع برق توسط ادیسون و تلفن توسط گراهام بل و یا دیگر پیشرفت های امروزی بشر در حوزه های مختلف نظیر علم پزشکی و یا علوم ارتباطی و الکترونیکی، امری فوق العاده و در جهت نفع مردم بوده و می باشد هر چند از همین علوم نیز سو استفاده نیز می شود که می توان بعنوان مثال از ساخت بمب اتم نام برد که در جهت نابودی بشرهم استفاده شده است ولی عمده پیشرفت ها در جهت نفع بشر بوده است. دهکده جهانی یعنی اینکه همه ملل می توانند از مزیت های جهانی استفاده کنند. وقتی می توان از نردبان دهکده جهانی از طریق اختراع و تولید و پیشرفت و پیشی گرفتن از سایرین  بالا  رفت و  جهان را از بالا نظاره کرد ، چرا نباید این کار را کرد. آری، می توان جزء دهکده جهانی بود و بعنوان عضو فعال آن بجای تأثیر پذیری ، تأثیرگذار بود. البته ممکن است قدرتمندان و زورمداران بدلیل داشتن زور و قدرت بیشتر، حق مستضعفان و ضعیفان را نیز در این دنیای زورمدار و سلطه جو پایمال کنند که یکی از اهداف مهم قدرت های بزرگ هم همین است. غرب به سرکردگی آمریکا از چند دهه قبل با اهرم های جهانگرایی ( Globalism ) و جهانی سازی  یا جهانی شدن (Globalization  ) از طریق همسان سازی جهان بدنبال تحمیل سیاستها، ایدئولوژی و ارزش های سلطه جویانه خود به جهان در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی نظامی بویژه بعد از فروپاشی رقیب دیرینه خود یعنی اتحاد جماهیر شوروی سابق برآمد تا آمریکا را بعنوان هژمون جهانی مطرح و تثیبت نماید، ولی بدلیل وجود رقبا و بازیگران دیگر و وجود تمدن ها و فرهنگی های غنی و رقیب نتوانست این ایده خود را چندان جهانی سازد. دهکده جهانی فی نفسه بد و شر نیست. چاقو فی نفسه بد نیست ولی نحوه استفاده آن مهم است. اگر برای استفاده منزل و آشپزخانه و پوست کردن میوه و سبزیجات و غیره باشد بسیار عالی است ولی اگر از آن استفاده سوء گردد ، بسیار مضر و خطرناک است. لذا باید با ارتقا و تقویت تمدن و فرهنگ چه در سطح کشوری و چه در سطح منطقه و دهکده کوچک خود بجای تأثیر پذیری از اهداف جهانی شدن، بر آن تأثیرگذار باشیم و همچنان تمدن ساز باشیم و حتی به دیگر تمدن های نوپا کمک کنیم. ایران مهد تمدن است و از فرهنگ بسیار غنی برخوردار است.

الموت عضو دهکده جهانی: مزیت یا مضار

 دهکده جهانی شامل همه جهان می شود. نه تنها باغ دشت بلکه همه الموت و جای جای جهان بخشی از آن دهکده است. وقتی من با فرسنگ ها فاصله از روستای خود اندج ، بدلیل ابزارهای توسعه و پیشرفت و با وجود سایت های اندج، اخبار مهم محل را بعضاً زودتر از یک هم وطن تهرانی یا کرجی و یا قزوینی مطلع می شوم ، آیا این چیزی جز دهکده جهانی است؟ برقراری تماس از فرسنگ ها فاصله با  بستگان حتی در سر مزارع چه معنایی غیر از وجود عصر ارتباطات و پیشرفت می باشد؟ وقتی با کلیک کردن روی " سایت جار"  در اینترنت می توان از اقصی نقاط جهان همانند پیشخوان روزنامه فروشی های کشور و حتی بهتر و بدون هزینه همه روزنامه های کشور را ورق زد و مطالعه کرد و از اوضاع جاری کشور و منطقه و جهان با خبر شد، چه معنایی جز دهکده جهانی می توان بر روی آن گذاشت؟ آری امروزه یک هم وطن الموتی نیز همانند یک هم وطن تهرانی و حتی یک هم وطن در سایر کشورهای جهان از مزایا و پیشرفت های بشر نظیر ماهواره ، اینترنت، موبایل و دیگر می تواند بهره ببرد ( هر چند بدلایل سطح و میزان توسعه یافتگی و یا عدم توسعه یافتگی مناطق و وجود امکانات لازم ممکن است یکسان نباشد). البته منظور ما استفاده شایسته از اهرم های توسعه و ارتباطی نظیر اینترنت و ماهواره و غیره است. در غیر این صورت می توان مثال چاقو را برای این ها نیز صادق دانست.

آری دیار الموت نیز همانند تمام نقاط کشورمان و سایر کشورهای جهان، یکی از اجزاء دهکده جهانی است. در عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات و پیشرفت و توسعه ، نمی توان منکر این واقعیت شد. شاید جالب باشد که به محض تابپ کلمه " سایت " در موتور جستجوگر " گوگل " ، اولین کلمه یا جملاتی که در میان این هم کلمات و سایت های مختلف و بزرگ در سطح کشور و جهان ظاهر می شود، سایت اندج و سپس باغدشت می باشد و این امر بعبارتی نشان از جهانی شدن الموت دارد. اگر باور ندارید امتحان نمایید. الموت بعنوان بخشی از کشور عزیزمان ایران و بخش کوچکی از دهکده جهانی نه تنها می تواند در ممانعت از سیاست های جهانی سازی و جهانگرایی غرب و بویژه آمریکا ایفای نقش کند بلکه می تواند در نشر و گسترش فرهنگ و تمدن و هنر اسلامی ـ ایرانی به جهانیان  کمک شایانی کند.

 چگونه؟

*.  ایران مهد تمدن جهان است و همواره از ایران بعنوان 4 تمدن کهن جهان یاد می کنند که در طول تاریخ تمدن ساز و فرهنگ ساز بوده است و تمدن کهن و  7 هزار ساله و فرهنگ غنی ایران زبانزد جهانیان است و این برای ما ایرانیان بسیار ارزشمند و جای بسی افتخار است و از این پیشینه غنی به خود می بالیم. الموت هم یکی از نقاط تاریخی و تمدنی کشور عزیزمان ایران است که همواره در غنای تمدن و تاریخ و فرهنگ کشورمان کمک یار بوده است و لذا باید از این پیشینه غنی خود استفاده بهینه کنیم.

*. الموت یکی از مقاصد گردشگری گردشگران کشوری و جهانی است و تاریخ دانان و مستندسازان همواره از قلاع الموت بویژه قلعه حسن صباح بعنوان یکی از اماکن تاریخی و مهم کشورمان یاد می کنند و تلاش می کنند در سفر به ایران در حد امکان از این محل تاریخی نیز بازدید بعمل آورند. بسیاری از کتب تاریخی و رمان های نوشته شده در خصوص این مهم توسط تاریخ نگاران خارجی نوشته شده است که نشان از اهمیت تاریخی الموت دارد. بعنوان مثال اگر اشتباه نکنم اولین کتاب مشهور " خداوند الموت " توسط یک تبعه یوگسلاوی سابق در سال 1983 نوشته شد و بعد هم شاهد چاپ کتاب "حسن صباح، خداوند الموت" توسط پل آمیر فرانسوی و یا کتاب "رمان تاریخی الموت " نوشته ولادیمیر بارتول و یا برخی دیگر بودیم. لذا بی شک الموت جای سخن های بسیار است و در صورت معرفی جاذبه های تاریخی و توریستی و گردشگری دیگر روستاها می توانیم خود را بهتر عرضه کنیم . همین جا، جا دارد از همه سایت های مجازی در سطح الموت و روستاها و قراء کوچک و بزرگ که با همت جوانان تحصیلکرده این خطه ایجاد و اداره می شوند بخاطر معرفی تاریخ، هنر، فرهنگ و جذابیت های توریستی خود و فرهنگ و هنر و تاریخ این خطه، تشکر کنم و بی شک یکی از راههای تأثیر گذاری بر فرایند جهانی شدن بجای تأثیر پذیری همین است و امروزه هر فرد علاقمند در اقصی نقاط جهان با جستجو در گوگل می تواند به آنها دست یابد. آری می توان جزء دهکده جهانی بود و بعنوان عضو فعال آن بجای تأثیر پذیری ، تأثیرگذار بود. 

*. هنر و فرهنگ و موسیقی اصیل و سنتی ایرانی شهره جهانیان است که به شخصه خود از نزدیک لمس و به عینه مشاهده کرده ام و نیازی به غلو و اغراق گویی ندارم. هر ساله گروههای مختلف هنری و فرهنگی و موسیقی سنتی و اصل ایرانی از اقصی نقاط کشورمان به مناسبت های مختلف نظیر نوروز یا دهه فجر و مناسبت های دیگر به اقصی نقاط جهان از آسیا گرفته تا اروپا و آمریکا برای اجرای برنامه برای علاقمندان به هنر و فرهنگ و موسیقی ایران و بویژه ایرانیان مقیم خارج اعزام و فرهنگ و هنر ایرانی را نشر و گسترش می دهند.  چرا گروههای هنری و موسیقی اصیل الموتی جز آنها نباشند و چرا گروه موسیقی سنتی الموت در فلان کشور اروپایی برنامه اجرا نکند. به نظر می رسد گروه های فرهنگی، هنری و موسیقی سنتی الموت نیز باید پا را فراتر از گستره الموت و کشور نهاده و جهانی شوند. سایت های مجازی در شناسایی و معرفی افراد یا گروههای هنری و موسیقی منطقه بیشتر همت بگمارند تا فرهنگ و سنت و هنر خطه الموت نیز بیش از پیش هم برای هم وطنان خودمان و هم برای جهان بیشتر شناخته شوند. ضمن آنکه این امر بر تقویت و ارتقا فرهنگ و زبان و موسیقی و هنر دیار الموت نیز کمک می نماید که بعضا برخی نگران محو آنها هستند. آری اگر جز دهکده جهانی هستیم که هستیم، باید کشوری و حتی جهانی بیاندیشیم و جهانی عمل کنیم و هنر و فرهنگ غنی الموتی بعنوان بخشی از خرده  فرهنگ های کشورمان را به جهان نشر دهیم. وقتی امروزه هنرمند و موسیقی دان ایرانی با ارائه هنر موسیقی سنتی خود در جهان در مناسبت های مختلف هنر، فرهنگ و موسیقی سنتی و اصیل کشورمان را عرضه می کند و نامی ماندگار بجای می گذارد مگر غیر از این است که  عضو فعال جامعه جهانی است.

پیشنهاد:

*. معرفی یک وبلاگ مرجع : سرکار خانم وهابی از دیگر فعالان سایت های مجازی الموت که به ایشان هم خسته نباشید عرض می کنم در کامنت اخیر خود بدلیل فعال بودن سایت باغدشت از آن بعنوان یکی از " وبلاگ های مرجع " یاد کرده است که به نظر این حقیر نیز می توان از این عنوان در جهت رسیدن به اهداف الموت استفاده بهینه تر نمود. در گزارش مربوط به تأسیس سمن ها یا سازمان غیر دولتی ( NGOs ) پیشنهاد تأسیس کمیته ای تحت  عنوان " کمیته سایت های مجازی الموت " با هدف ساماندهی بهینه تر و استفاده بهتر از فضای مجازی در جهت اهداف توسعه پایدار الموت را پیشنهاد دادم و شاید از این طریق هم بتوان به بخشی از آن اهداف نائل گردید. شاید مناسب باشد و اگر سایر سایت های مجازی الموت هم نظر باشند، "سایت باغدشت" به مدیریت آقای رجبی عزیز بعنوان یکی از " وبلاگ های مرجع " با هدف معرفی همه اماکن تاریخی منطقه، جذابیت های توریستی منطقه الموت و شناسایی و معرفی گروههای هنری و موسیقی و برخی موارد مهم دیگر که دوستان پیشنهاد می کنند، معرفی گردد، البته به شرطی که هر سایت و روستا ضمن انجام  کار حرفه ای و تخصصی در مورد روستای خود، جهت غنی تر نمودن این وبلاگ و استفاده همگانی تر، مهمترین اطلاعات لازم در خصوص موارد فوق الذکر و حتی اخبار و گزارش های مهم در سطح روستا و منطقه  الموت را در اختیار ایشان قرار دهد. البته شاید هم بد نباشد که سایت باغدشت به همراه چند سایت فعال و پرمخاطب دیگر در سطح الموت طی یک فراخوان عمومی و یا با انجام یک نظر سنجی که تمرینی برای دمکراسی و مردم سالاری نیز می باشد در معرض رأی و نظر سایت های مجازی الموت و مخاطبان و هموطنان الموتی قرار گیرد و در صورت انتخاب از سوی مخاطبان بعنوان "وبلاگ مرجع" معرفی گردد.  

پیشاپیش عید سعید و باستانی نوروز را به همه هموطنان عزیز و بویژه الموتی های عزیز تبریک و تهنیت عرض نموده و از خداوند منان آرزوی بهترین ها را برای همه خواستارم. 

 منبع: سایت اندج رود آقای حسن عسگری

نظرات 2 + ارسال نظر
محمد ملکی الموتی یکشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 07:42 ب.ظ http://www.alamooti.ir

استاد سلام :
اگر لطف کنید و در سایت این حقیر عضو شده و در سربرگ گردشگری روستای باغدشت را همراه با تصاویر زیبایش در زیر مجموعه روستاهای زیبای قزوین ثبت کنید ممنون می شوم

سلام جناب ملکی الموتی
ثبت نام درسایت شما جهت عضویت انجام شد، راستش قسمت دوم درخواست شما بزرگوار را دقیقا" متوجه نشدم! باز پیگیر خواهم شد
موفق باشید

محمد ملکی الموتی یکشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 11:38 ب.ظ http://www.alamooti.ir

سلام
شما می توانید با رمزی که دریافت کرده اید وارد سایت شده و مطالب زیبا با انشای شیوای خود را همراه با عکس های زیبای باغدشت به سایت ارسال کنیدتا با نام حضرتعالی پست جدیدی به سر برگه گردشگری - قزوین سر برگی به نام باغدشت ( مانند گازرخان ) ایجاد شود .
در صددم تا همه روستاهای الموت شرقی را زیر مجموعه گردشگری الموت قرار دهم
همت عالی باعث پربار شدن سایتی منظم ار الموت خواهد شد
سپاسگزارم

سلام جناب آقای ملکی الموتی
ممنونم از توضیحاتی که دادید ، من نسبت به دریافت رمز دقت نکردم

منظورتون اینه که بعداز عضویت این رمز به ایمیل بنده فرستاده شده
یا ...؟ بعد از ثبت نام، من رمزی دریافت نکردم! مجددا" در فرصت مناسب پیگیری خواهم کرد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد