باغدشت

معرفی روستای باغدشت-الموت شرقی

باغدشت

معرفی روستای باغدشت-الموت شرقی

الموت!مسافرانی که آداب مهمانی نمی‌دانند!!

مسافرانی که آداب مهمانی نمی‌دانند!!

 

نمک خوردید، نمکدان نشکنید! این تقاضای مردمی است که هرساله شهرشان میزبان میلیون‌ها نفر از نقاط مختلف کشور است که در تعطیلات تابستانی، ایام نوروز و سایر تعطیلات برای تفریح، دیدار اقوام یا به هر بهانه دیگری راهی سفر به این شهرها می‌شوند.

 

مناظر زیبا و بکر طبیعت ، حاشیه جاده‌ها، جنگل‌ها و اطراف برکه‌ها و دریا دل‌پری از مسافرانی دارد که تا رسیدن به مقصد گاه برای ساعاتی کوتاه در این محل‌ها توقف می‌کنند، چادری علم می‌کنند، غذایشان را می‌خورند، دمی زیر سایه درختان می‌آسایند و باز هم آماده ادامه راه می‌شوند، اما پس از حرکت‌شان تصویر نازیبایی از چند ساعت حضور کوتاه خود در دامان طبیعت به‌جا می‌گذارند.

 

آتشی که آن را نیمه‌خاموش رها کرده‌اند و با هر نسیمی ممکن است به جان جنگل بیفتد، خرده‌های نان، ته‌مانده غذا، پوست میوه، بقایای زباله‌هایی که با خود در طول سفر یدک کشیده‌اند تا در گوشه و کنار جاده آنها را رها کنند، همه اینها صحنه‌هایی است که نه فقط اهالی شهرهای توریستی و بخصوص استان‌های شمالی بلکه دوستداران طبیعت هم دل پردردی از این شرایط دارند.

 

متاسفانه برخی از خانواده‌هایی که هنگام سفر کمترین بهایی به حفظ پاکیزگی محیط‌ زیست نمی‌دهند؛ همان‌هایی هستند که برای نظافت و تمیز نگه‌داشتن خانه خودشان وسواس عجیبی به خرج می‌دهند.

 

پدران و مادرانی که شعار «شهر ما؛ خانه ما» را بارها برای فرزندشان تکرار می‌کنند تا به آنها ابتدایی‌ترین اصول زندگی شهری را بیاموزند، حالا خود مقابل چشم فرزندشان به طبیعت بی‌احترامی می‌کنند و ناخواسته به آنها می‌آموزند که چقدر راحت می‌توانند در آلوده کردن محیط‌زیست و نابودی طبیعت‌شان سهمی داشته باشند.

 

پای درددل اهالی این شهرها که بنشینی، می‌بینی توقع‌شان چندان هم نابجا نیست. آنها فقط می‌خواهند مسافرانی که چند روزی را مهمان شهرشان هستند، آداب مهمانی رفتن را رعایت کنند، فرهنگ زندگی در دل طبیعت را فرا گیرند و آن را به فرزندانشان هم بیاموزند و به این باور برسند که «شهر ما؛ خانه ما» می‌تواند فقط یک شعار نباشد.

 نقل از روزنامه جام جم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد