باغدشت

معرفی روستای باغدشت-الموت شرقی

باغدشت

معرفی روستای باغدشت-الموت شرقی

آینده الموت با افتتاح جاده قزوین الموت تنکابن ،چه تغییری میکند؟!

 آینده الموت با افتتاح جاده قزوین الموت تنکابن ،چه تغییری میکند؟! آیا باعث توسعه منطقه خواهد شد یا به طالقان دیگری مبدل میگردد!!!!!!!!! بد نیست  مطلب ذیل را مطالعه کنید 

طالقان نیاز به آبادی دارد ، نه ویرانی !!  

بعد از احداث سد و بهره برداری از آن در سال ۱۳۸۵ تازه مردم طالقان متوجه ابعاد این طرح شدند،در ابتدا تصور    می شد که این طرح بسیار سودمند و صرفا برای ذخیره آب آشامیدنی و کشاورزی است.

 

اما کم کم طالقان میزبان گردشگرانی بود که هیچگاه پا به این منطقه نگذاشته بودند، دشت ها چهره ی جدیدی به خود گرفتند و به جای سبزه و گل زباله های گردشگران خودنمایی میکرد.

هر روز آمار های جدیدی به دست می رسید،از غرق شدن گردشگران در دریاچه تا ورود آنها به حریم خصوصی مردم بومی. جاده شلوغ تر و شلوغ تر شد و کم کم منطقه ی بکر طالقان مبدل به یک میزبان برای خیل عظیم میهمانان ناخوانده گشت.

اما سد یک طرح ملی بود،مردم طالقان با صبوری و مدارا با تمام مشکلات ساختند،هر چند که آسیب های فرهنگی و زیست محیطی همین طرح به ظاهر مفید بر هیچکس پوشیده نیست.

اما امروز صحبت هایی به گوش می رسد که جز تعجب برای مردم طالقان و باز کردن یک زخم قدیمی برای آنان مفهومی دیگر ندارد.

 این مردمان از دیرباز به دانش وفرهنگ در سراسر این کشور عزیز شهره بودند و خواهند بود وبه خوبی مفهوم توسعه را درک و تفاوت آن را با طرح های مخرب و بی استفاده می دادنند. 

طرح تله کابین چه معنایی دارد؟ وقتی هنوز مسئولین در کنترل و ساماندهی گردشگر فعلی کار مثبت و چشم گیری نکرده اند؟

در قیاس با صد ها طرح اکوتوریستی که حافظ منافع مردم بومی است این طرح های نخ نما و مخرب محیط زیست چه توجیهی دارد؟

بر همه روشن است تله کابین جز تخریب و از هم گسستگی برای محیط طبیعی ارمغان دیگری ندارد،و فقط مشکلی می شود بر مشکلات قبلی این مردمان ،طالقانی با توسعه طالقان مخالف نیست،اما توسعه ای که سازگار با فرهنگ و محیط زیست باشد و همان یک تجربه ی تلخ برای این مردمان کافیست،از همینجا از تمام مسئولین تقاضا دارم که با تصمیم درست رنج این مردمان را بیشتر نکنند.        مهرداد مینایی فرد

نظرات 1 + ارسال نظر
یک الموتی پنج‌شنبه 6 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 03:21 ب.ظ http://SHANGALROOD.BLOGFA.COM

درود بر شرف نو یسنده ی این متن.مرا به اینده امیدوار کردید فکر میکردم کسی دیگر حرف مرا قبول نمیکند ولی حالا میبینم کسانی نیز پیدا میشوند که تحصیل کرده اند و حرف دل مرا میزنند.این جاده به جز تخریب محیط زیست و از بین بردن فرهنگ منطقه الموت هیچ عوایدی ندارد من بارها به مردم الموت گفته ام که ابن کارها خوب نیستند ولی انگار بسیاری از انان خودشان را به خواب زده اند.حالا میخواهند علاوه بر این جاده یک جاده از ویار به سپارده نیز بزنند و از همه مهمترقرار است که یک تله کابین در منطقه ی زرشک و کامان الموت غربی بزنند.اگر همین روند ادامه داشته باشد به نظر من تا چند سال دیگر کوههای البرز بکلی نابود میشو ند و باید اسم ان را به دشت البرز تغییر داد.همه ی این کارها را که کرده اند مقصرش خود ماییم که نباید اجازه میدادیم.از قدیم گفته اند که از ماست که بر ماست .الان هم اگر بتوانیم جلوگیری بکنیم خوب است .در امریکا پارکی به نام( yellow ston)وجود دارد که بسیار بزرگ است وحتی در ان جاده ای وجود ندارد که ماشینی از ان عبور کند وبرای ورود به ان با الاغ وارد میشوند که مبادا اسیبی به پارکشان وارد شود که در جهان نیز معروف است انگاه ما با این همه تمدنی که داریم هنوز ابن موضوع را نفهمیده ابم.همچنین در پایان از مردم فهیم طالقان نیز تشکر میکنم که از خواب غفلت بیرون امده اند.خدانگهدارتان باشد.

سلام دوست گرامی
متاسفانه چه ما موافق و چه مخالف باشیم این جاده تا چند سال آینده افتتاح خواهد شد، منتهی به قیمت تخریب بهترین نقاط بکر و محیط زیست الموت. ممنون از حضور سبزتون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد